جدول مالیاتی حقوق و دستمزد سال 99

همه ساله کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی جدول مالیاتی درآمد حقوق را بر مبنای بودجه تعیین می کند. لذا طبق مصوبه این کميسيون ، جزییات محاسبه ماليات بردرآمد حقوق سال 1399 براساس بودجه که درآن سطوح و پله های درآمد بهمراه نرخ های مالیات آن تعیین می شود و به تایید شورای نگهبان نیز رسیده است، به شرح ذیل است.

دولت سقف معافيت مالياتي موضوع ماده (84) قانون ماليات‌های مستقيم در سال 1399 سالانه مبلغ سيصد و شصت ميليون (360.000.000) ريال تعيين نمود که این مبلغ توسط مجلس شورای اسلامی تایید شد. اما جدول مالیاتی در ابتدا با پنج پله توسط دولت پیشنهاد گردید که پله پنجم آن توسط کمیسیون تلفیق مجلس لغو شد و در نهایت مالیات بر درآمد حقوق در سال 1399 در چهار سطح و پله ارائه گردید.

چهار پله ای شدن جدول مالیاتی 99 موافقان و مخالفانی هم داشت. موافقان این طرح معتقدند در صورتی که به مبالغ بالای حقوق که اکثرا مربوط به قشر تحصیلکرده و سطوح بالای علمی تعلق می گیرد، نرخ های مالیاتی بیشتری به حقوقشان تعلق بگیرد، این امر موجبات نارضایتی و در نتیجه خروج از کشور را فراهم می کند. اما مخالفان این طرح از آنجایی که اخذ مالیات را در جهت توزیع مجدد درآمد برای رفاه آحاد مردم می دانند معتقدند آن دسته از افرادی که دستمزد بالاتری دارند باید مالیات بیشتری بپردازند. به هر طریق در نهایت این مبالغ تایید شدند که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

جزییات محاسبه مالیات بر درآمد حقوق سال 99

همانطور که بالاتر اشاره شد مبلغ معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد ماهانه 30.000.000 ریال است که تا يک و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه ده‌ درصد (10%)؛
و نسبت به مازاد يک و نيم برابر تا دو و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه پانزده‌ درصد (15%)؛
و نسبت به مازاد دو و نيم برابر تا چهار برابر آن مشمول ماليات سالانه بيست‌ درصد (20%)؛
و نسبت به مازاد چهار برابر مشمول ماليات بيست و پنج‌ درصد (25%) است.
همچنین ميزان معافيت مالياتي اشخاص موضوع مواد (57) و (101) قانون ماليات‌هاي مستقيم سالانه مبلغ دويست و هشتاد و هشت ميليون (288.000.000) ريال تعيين گردید.

جدول مالیاتی سال 99

در جدول زیر جزییات کامل جدول مالیات بر درآمد حقوق سال 1399 را مشاهده می کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم