چون حد نصاب معافيت املاك مسكوني براي هر شخص در تهران براي يك يا چند واحد حداكثر تا 150 مترمربع مي باشد بنابراين اين مالك مي تواند از مجموع متراژ مورد سوال تا 150 مترمربع به انتخاب خود از معافيت مالياتي استفاده نموده و نسبت به مازاد ماليات متعلق را پرداخت نمايد.
در صورت بروز اختلاف مقررات قانون مالياتهاي مستقيم حاكم خواهد بود.
با توجه به مقررات ماده 189 قانون مالياتهاي مستقيم موديان مي توانند همزمان از جايزه خوش حسابي موضوع ماده مزبور و همچنين 1%جايزه پيش پرداخت موضوع ماده 190 قانون مالياتهاي مستقيم استفاده نمايند.
منظور هزينه هاي واهي و صوري است كه عملا در موسسه انجام نشده ولي مدارك صوري دال بر انجام هزينه در دفاتر ثبت گرديده است.
پاداش اعضاء موظف هيات مديره در صورت تفويض اختيار از جانب مجمع عمومي به هيئت مديره طبق جزء ب بند 2 ماده 148 قابل قبول است.
به استناد جزء د بند 2 ماده 148 قانون مالياتهاي مستقيم پرداخت مزاياي پايان خدمت كاركنان طبق مقررات استخدامي موسسه قابل قبول است ليكن ذخيره مزاياي پايان خدمت به استناد جزء و بند 2 ماده 148 قانون مذكور بيش از يك ماه قابل قبول نخواهد بود.
به موجب قسمت ه بند 2 و بند 18 ماده 148 ق م موجوه پرداختی به سازمان تامین اجتماعی و سود و کارمزد و جرایم پرداختی و تخصیص یافتهبانکها جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی است .
در بند 1 ماده 62 قانون تأمین اجتماعی آمده که در مواردی کهعدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارمپرداخت خواهد شد. لذا کارفرما هیچ تعهدی برای سه روز اولیه استعلاجی نداشته و مواردی که آن را به عهده کارفرما تلقی میکنند موضوعیت ندارد.
– نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات این قانون مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مودی میباشند ، درصورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا برخلاف واقع تسلیم نمایند ، جریمه متعلق ؛
در مورد حقوق عبارت خواهد بود از ( ۲% ) حقوق پرداختی
و درخصوص پیمانکاری ( ۱% ) کل مبلغ قرارداد
و در هر حال با مودی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود .
ماده ۳۴
** کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق کمک عائله مندی، هزینه های مسکن، خوابار، ایاب وذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت مینماید را حق السعی مینامند.
ماده ۳۵
**مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت میشود.
▪️تبصره ۱ : چنانچه مزد با ساعات انجام کار مرتبط باشد، “مزد ساعتی” و در صورتیکه بر اساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده باشد، “کارمزد” و چنانچه بر اساس محصول تولید شده و یا میزان انجام کار در زمان معین باشد، “کارمزد ساعتی” نامیده میشود.
▪️تبصره ۲: ضوابط و مزایای مربوط به مزد ساعتی، کارمزد ساعتی و کارمزد و مشاغل قابل شمول موضوع این ماده که با پیشنهاد شورایعالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید، تعیین میگردد حداکثر ساعات کار موضوع ماده فوق نباید از حداکثر ساعت قانونی کار تجاوز نماید.
ماده ۳۶
** مزد ثابت، عبارست است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل.
▪️تبصره ۱: در کارگاههائی که دارای طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل نیستند، منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل، مزایایی است که برحسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت میگردد. از قبیل مزایای سختی کار، مزایای سرپرستی، فوق العاده شغل و غیره.
▪️تبصره :۲ در کارگاه هائیکه طرح طبقه بندی مشاغل به مرحله اجراء درآمده است، مزد گروه و پایه، مزد مبنا را تشکیل میدهد.
▪️تبصره ۳: مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواربار و کمک عائله مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمیشود.
به موجب بند الف از تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور مقرر شده است؛
میزان معافیت مالیاتی حقوق
۳۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
میزان معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل
۲۸۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال
میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۷ ق.م.م
۲۸۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال
1- همیشه یک گزارش اضافی خرید و یک گزارش اضافی فروش رد میکنیم ( یعنی بیش از یک گزارش برای هر مورد خرید یا فروش و یا …) تا بتوان بعدا اصلاحات احتمالی رو در قالب آن انجام داد.
2- اصلاح گزارشات فصلی را تا زمان رسیدگی پرونده معوق میکنیم تا امکان انجام همه اصلاحات مورد نیاز بطور یکجا میسر باشد.
3- در ۱۶۹ مکرر تاریخ پرداخت ملاک تشخیص زمان معامله است ولی در ارزش افزوده تاریخ انجام معامله. و این مغایرتی است که میتواند وجود داشته باشد و اگر مستند باشد. موجب رد دفاتر نخواهد بود.
4- ارسال اطلاعات پس از موعد رافع جرائم نیست اما شرط بخشودگی موضوع ماده ۱۹۰ و ۱۹۳ میباشد.
5- بموجب بند ۱۱ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ مکرر، گزارش تجمیعی صرفا برای خرید میسر هست نه برای فروش. آن هم فقط برای دو گزینه:
الف) مشمولین ماده ۸۱ ق م م
ب) افرادی که ملزم به ثبت نام نیستند
6- کد اتباع خارجی را میتوان از سامانه ثبت شرکتها و ثبت نام در وبسایت .tax.Govir و انتظار بمدت ۴۸ ساعت ، دریافت کرد.
7- اگر ارزش گمرکی با ارزش واقعی کالا تفاوت داشته باشد ، مبلغ واقعی خرید از کشور خارجی ملاک ثبت است ( البته به شرط احراز و وجود اسناد معتبر)
8- قراردادهای اجاره هم نیاز به ارسال گزارشات فصلی دارند . اگر شرکت باشد ، برای موجر و مستاجر هردو و اگر شخص باشد فقط مستاجر الزام به ارسال اطلاعات دارد.
1-یک ترازنامه و حساب سود وزیان نداشته باشیم
۲- دو بنا به درخواست ممیز و یا کارشناس مالیاتی مدارک و یاگزارشات خواسته شده را ارائه ندهیم
۳- سه در صورتیکه به نظر اداره امور مالیاتی مدارک مثبته غیر قابل رسیدگی باشد
منظور از غیر قابل رسیدگی بودن : یعنی دفاتر مورد قبول هستنند اماهزینه مورد قبول نیستنند و یا دفاتر طبق ائین نامه و یا قوانین و استانداردها حسابداری نیست که این نظر ممیز می باشد
در این حالت بهتر است ما طبق ماده ۲۳۷ برگ تشخیص مبتنی بر ماخذ و دلایل کافی را از ممیز بگیریم و سپس با توجه موارد مطروحه مدارک و مستندات خود را درست کرده و مجددا به ممیز ارائه دهیم
اما اگر دفاتر مردود شوند یعنی در امد مودی قابل تعیین نمی باشد لذا در این حالت باید ثابت کنیم که درامد قابل تشخیص و محاسبه است
نکته : عدم ارائه گزارشات فصلی فروش هیچگاه باعث رد دفاتر نمی شود
نکته : به ضرایب مالیاتی هنگام علی الراس شدن نمی توان اعتراض کرد اما به قرائن مالیاتی که باید متکی به دلایل ماده ۲۳۷ باشد مثل فاکتورهای خرید ارائه نشده و یا قراردادهای ارائه نشده و.. است می توان اعتراض کرد
همانطور که در ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اشاره شده عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله و یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود و یا در اختیارگذاشتن شماره اقتصادی خود در اختیار دیگران جریمه ای معادل ۱۰ % مبلغ مورد معامله ای است که بدون رعایت ضوابط این دستورالعمل انجام شده است .همچنین عدم ارائه فهرست معاملات بصورت ۳ ماهه پس از یک ماه مشمول جریمه ای معادل ۱% مبلغ معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است می شود .
– یه نکته مهم که در این رابطه باید توجه داشته باشید:
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که ملزم به گرفتن کارت اقتصادی شده اند باید هرگونه تغییرات از جمله انحلال ، تغییر نام ، تغییر شغل ، تغییر نشانی را حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ تغییرات از طریق درگاه به سازمان امور مالیاتی مربوط اعلام کنند در غیر اینصورت هرگونه مسولیتی ناشی از آن بعده خود دارنده کارت است .مهمتر از این ، چنانچه ماموران مالیاتی در بررسیهای دوره ای با تخلفات ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مواجه شدند ضمن تنظیم گزارش تخلفات ، جرائم متعلق را با رعایت مهلت مقرر در ماده ۱۵۷ قانون مالیاتهای مستقیم مطالبه می نمایند .مودی(اشخاص حقیقی و حقوقی ) موظف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ برگ مطالبه نسبت به پرداخت آن اقدام نماید در غیر اینصورت معترض شناخته شده و موضوع جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود ، رای هیات مزبور قطعی و لازم الاجراست جریمه مذکور غیر قابل بخشش بوده و از طریق مقررات اجرایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم قابل وصول خواهد بود.
بر اساس ماده ۱۳ آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳
در مواردی که دفاتر موضوع این آیین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به عللی خارج از اختیار مودی از دسترس مؤدی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف سی روز دفاتر جدید امضاء، پلمب و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.
طبق بند ۶ ماده ۲۰ (موارد رد دفاتر) در اجرای مقررات تبصره ۳ ماده ۱۳ این آیین نامه در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مؤدی از دسترس وی خارج شده باشد و غیراختیاری بودن موضوع مورد تاییداداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد موجب رد دفاتر و مشمول بند ۳ ماده ۹۷ خواهد شد.
ماده ۲۰۲ : سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها :
▪️برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره برداری از مراجع قانونی ذیربط از بیست درصد (۲۰%) سرمایه ی ثبت شده و یا مبلغ پنج میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ،
▪️سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی بیشتر از ده درصد (۱۰%) سرمایه ی ثبت شده و یا دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال ،
▪️سایر اشخاص حقیقی بیشتر از یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال .
بیشتر است از کشور جلوگیری کند .
حکم این ماده در مورد اشخاص عازم سفر واجب با درخواست و تأیید مراجع ذیربط اعزامکننده مبنی بر میسور نبودن پرداخت بدهی مالیاتی مربوط ، با اخذ تضمین لازم جاری نمیباشد.
حكم اين ماده در مورد مدير يا مديران مسئول اشخاص حقوقي خصوصي بابت بدهي قطعي مالياتي شخص حقوقي اعم از ماليات بر درآمد شخص حقوقي يا مالياتهايي كه به موجب اين قانون شخص حقوقي مكلف به كسر و ايصال آن ميباشد و مربوط به دوره مديريت آنان بوده نیز جاری است .
عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر :
– موجب عدم برخورداری از هر گونه معافیت مالیاتی ؛
– عدم اعطای معافیت مالیاتی سالانه برای اشخاص حقیقی
– عدم اعطای معافیت مالیاتی برای اشخاص حقوقی برخوردار از معافیت مالیاتی در طول دوره برنامه پنجم
– با توجه به اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم قابل اعمال از ابتدای سال ۱۳۹۵ شرط برخورداری از معافیت مالیاتی با نرخ صفر ، ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر اعلام شده است .
_ تعلق جرایم غیر قابل بخشش /
– در اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم که از ابتدای سال ۱۳۹۵ قابل اجرا می باشد جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، برای اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل سی درصد (۳۰%) مالیات متعلق و برای سایر مودیان
ده درصد (۱۰%) مالیات متعلق تعیین شده است که کلاً غیرقابل بخشش می باشد .
– ضمناً جریمه مالیات ابرازی ( همراه اظهارنامه )پرداخت نشده در موعد مقرر دو و نیم درصد (٢.۵%) مالیات به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود
– همچنین در صورتیکه مودی مکلف به نگهداری دفاتر قانونی باشد ، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه دفاتر مشمول جریمه ای معادل بیست درصد(٢۰%) برای هر یک ازموارد مذکور خواهد بود .